My Custom Cymbals

  • Hi Johan!I know that many guys from the forum said this,but YOUR WORK IS AMAZING!I´ve got some old cast cymbals (B8)like meinl marathon and paiste 502 and so on.Now i`ve heard it is possible to change and rehammer them!so for example my paiste 502 plus 18"china!What would it cost to rehammer it?



    greez Trommelknecht=alex

    HEADPHUCKED 8o

  • Hello Johan!


    I have still some questions for cymbal-rehammering:


    Do you hammer them only from one side (top-side)?


    And


    How can I get more tension in the outer areas of a cymbal?
    By making the shape more round or flat?


    Hope you read my shortmessage ;)

    Meine Beiträge sind maschinell erstellt und ohne Unterschrift gültig.
    mein Set


    Elu on nagu hernes.

    Einmal editiert, zuletzt von buddler ()

  • iI answered your short message immediately after I got it, didn't you get it ?


    Hammering is almost always both top and bottom hammering.


    Adjusting tension is different for each cymbal and is not really related to shape. Any cymbal can be hammered loose or tense. This is really impossible to explain. You really have to try and gain experience, you will certainly find out. Don't give up !

  • Just added some newly finished cymbals to my site.


    A few light jazzrides, amongst which a 22' weighing only 1920 grams.


    Also a few crashes and "Perforation Trashes". There's now a separate directory for the latter.


    Check out the soundfiles.


    Here's the soundfile of the Extra Light 22" Jazzride I made from a medium weight Ufip. Sounds very trashy and complex. Looks like this:





    This other 22" Jazzride also comes from a Ufip but weighs 2280 grams, which is still fairly light.






    And these are soundfiles of the 18" and 20" Perforation Trashes.



  • If you want to see a video of me playing a drumsolo ,go to THIS download page and wait for 30 seconds. After that you will be able to click a download button, you'll see. You need Real player.


    The video dates from 2002. I'm using my more rock oriented self-hammered cymbals. The drums and the single bassdrumpedal are ADAMS, the hihatstand is an old Pearl, the snaredrum is one I built myself.

  • hallo df user!


    muss mal kurz meinen kommentar hier zu johans grossartiger arbeit loslassen!!!


    ausgangsituation: hihat (anatolian ultimate) auf ebay ersteigert- absolut gute hats... nach 1 jahr mal wieder gereinigt und festgestellt das das bottom becken eine riss in y- form hat- zwar mitten drin und noch nicht soundrelevant aber doch (für mich )störend... ärgermodus....
    da in österreich kein vetrieb und weil ebaykauf auch keinerlei garantieansprüche habe ich mir bei dem grössten musikladen (mp) ein reststück besorgt (sabian hh bottom-der oberteil wurde geklaut- der unterteil war über)
    und hab dies mal kombiniert... klang ganz o.k. aber der unterteil war um einiges schwerer als das top...also härterer klang und nicht wie gewohnt...
    wollte eher einen angenehmeren weichern klang...
    nach kurzer überlegung das df forum angeschaut- johans arbeit begutachtet- mail an ihm und ab mit den hats nach belgien....


    er hat sich das anatolian bottom angesehen und bei versuchen einen fehler in der verarbeitung festgestellt- eigentlich garantie aber ohne rechnung schwierig- egal wollte die restlichen becken eh mal modifiziert haben...


    einige emails und ca beschreibungen später kam nach ca 2 wochen ein soundsample welches für meine ohrenperfekt klang- johan hat die becken um einiges dünner gemacht und nachgehämmert- für meine ansprüche noch poptauglich gelassen!(also nicht zu jazzig)- super arbeit- konnte es gar nicht erwarten die dinger live zu hören...
    4 tage später genau am donnerstag kamen die hats zurück- super klang- freitag (gestern) das erste konzert bestritten - ech geil....


    also johan- perfekte arbeit zu komoden preisen- echt empfehlenswert und absolut top- super konditionen und absolut verbesserter klang!!!
    ja klaro ist das eher für jazzer und popmusik interessant und nix für hard und heavy drescher aber er modifziert ja auch nur mit nachämmern-wenn gewünscht und die ergebnisse sprechen für sich :)


    soundsamples hat er ( ichhoff auch online- ich schaff es nicht diese einzustellen)...


    also absolut empfehlenswert die ganze sache!!!!!!!!

    Einmal editiert, zuletzt von wafi ()

  • Zitat

    Original von wafi
    soundsamples hat er ...


    The "before and after" soundfile of these hihats is HERE.


    Another modification I did of a Turkish cymbal was a Grandmaster 22" ride, which I had to make more complex, lighter and more Tony Williams-like. Again, here's the "before and after" SOUNDFILE.

  • Ich finds gut. Für mich hat das Charme und bevor mit deutschem Regelungswahn ein kreativer Geist vergrault wird: Weiter so!

    "I'd rather eat my own shit than do a duet with James Blunt" (Paul Weller)

  • Ich find`s auch gut!
    Habe Johan ein ganzes Beckenset geschickt, das ich mir nach und nach in der bay ersteigert habe, aber es wollte zum einen tonal nicht richtig zusammenpassen und zum anderen empfand ich den Soundcharakter dieser Becken als verbesserungswürdig.
    Deshalb bat ich ihn sie mir klanglich zu veredeln und tonal aufeinander abzustimmen.
    Er wird zudem zwei Crashbecken so dengel und tunen, dass ich sie auch als Hihats nutzen kann.
    Er nennt es multi purpose cymbals.


    Deshalb weiter so Johan,

  • Hier muß ich erstmals ( :D) Ansatzweise Bibbel ein klein wenig recht geben.


    Ich finde viele Beiträge von Johan klasse. Ich habe mir auch schon vor längerem einige Soundsamples angehört. Ich finde einige Bearbeitungen wirklich toll (Congratulations Johan). Insbesondere die "höhentechnische ENTSCHÄRFUNG" des Headliner Beckens. Ich fand aber auch 1-2 Beispiele, wo ein ursprünglich nicht allzu tolles Becken zumindest einen klar definiertem Sound aufwies, und dann nach der Bearbeitung eher in die Sound-Richtung "chinesische Fertigung" verändert wurde. Also etwas diffuser, verwaschener und trashiger im Sound wurde. Das gefällt dem einen - mir manchmal - aber eben nicht immer.


    Back to topic: Ich zolle Johan sehr viel Respekt aber denke das wir hier im Forum niemals zuvor soviel Eigenwerbung zugelassen haben. Ich kann noch gut damit leben ;) ... muß aber ehrlich gestehen, wenn noch mehr auf die Waagschale gelegt wird, könnte die Waagschale nach unten wippen. Das ist glaube ich etwas, was Bibbelmann festzustellen glaubt.


    Also wenn es im Rahmen bleibt Ok.


    Ich finde es übrigens sehr gut, dass Johan die Preise mittlerweile diskret handelt und Kaufgeschichten per PN klärt. Das finde ich sehr konstruktiv, um die Sache nicht zu kommerziell ausarten zu lassen.


    Ein nicht einfaches Thema, denn junge tolle Talente sollen auch nicht ausgebremst werden.

  • Zitat


    Mir ist das mittlerweile zu kommerziell- könnten wir das in unter "Firmen-News" unterbringen?


    aber denke das wir hier im Forum niemals zuvor soviel Eigenwerbung zugelassen haben


    Bibbel and Drumstudio, both of you are right, I am promoting what I do. But I am not a firm and I don't want to be. Most of all I am a drummer who loves cymbals and who is unhappy with the machine made (but so called handmade) cymbals from the big "firms" who are trying to make everyone beliieve that they produce artisanally handmade products.


    Take the modern K Zildjians or Sabian HH's as an example.
    Most of the present day K's are really nothing else than Avedis's with a flatter shape, which automatically creates a lower "darker" pitch. Making a flat shape is a very simple trick to create a "darker" sound (but it cannot create a more complex and rich sound like an old K). The low profile is created SIMPLY by a press, just like the higher Avedis profile is machine pressed. The small amount of hammering the K's and HH's get only makes a small sound difference, the sound is really mostly determined by the machine press.
    So the price difference between Zildjian A's and K's, or between Sabian AA's and HH's is artificial !! Aren't THESE the type of "firms" that should be criticized? Although K's are not at all artisanally made you have to pay more for them than for A's ! Zildjian still puts a "K" on their cymbals, JUST to get more money out of everybody's pockets. There is nothing in their manufacturing that justifies the higher price. K Constantinoples are an even bigger fraud. Also these are completely machine made, yet Zildjian simply makes these cymbals visually more similar to an old handmade cymbal. They are really fooling the audience.


    Of course the modern Turkish cymbals like Istanbul and Bosphorus are still handhammered and many of them sound very beautiful. But there's a problem here as well.
    Because of the high demand for Turkish cymbals the Turkish factories have to engage a lot of unexperienced people to hammer. These are given a basic training in shaping a cymbal but they don't learn the finer skill of really fine-tuning a cymbal with a hammer. so the quality of Turkish cymbals is very unpredictable and inconsistent.
    Furthermore, factory cymbalsmiths do not play and listen to the cymbal while they are hammering it. Simply because they aren't drummers or percussionists, so they are really not interested in the sound. Their job is merely to create a certain shape. This applies as much to Turkish hammerers as to personnel in the huge Western factories.
    To me that's like cooking without tasting. When I'm hammering, I constantly interrupt work to check the sound. I don't just hit the cymbal once to get a quick idea, but I play all parts of the surface to make sure the tension is correct everywhere and there are no unplayable spots. Of course this is a much more time-consuming procedure than just shape-hammering but I feel it's essential to create really good cymbals.


    For me it would be impossible to make a living hammering cymbals in this extremely labour-intensive way because I spend much more hours on a cymbal than the price I ask for it. I do it mainly out of passion. I do ask a reward but I mostly charge only half of my hours.
    Next to that I have spent a FORTUNE buying cymbals simply because I LOVE them. Check the amount of cymbals on my website, they are all my cymbals (except for some in the "before and after" section. I admit that my cymbals are for sale, but I know for sure that many of them will never get sold because I hammered these to my personal taste which is like Drumstudio says "diffuser, verwaschener und trashiger".

  • hi johann,


    nevertheless you're selling those cymbals - and this is commercial to me. which is ok, if your promotional posts reside in our "firmen-news" forum. so... to keep things short, I'd like to propose the following:


    - there will be ONE thread in "firmen-news" which can be used to promote any new cymbals, sound, pics etc you made. this should include also discussion and requests around your products.


    - for all other topics not related to your business, you're welcome to contribute to the forum and give your valueable advice as usual.


    hope, this works out for all of us. what is your thoughts on this?


    thanks and regards
    tim


    PS: pls. be aware of the fact the "firmen-news" being a moderated forum. posts won't show up immediately after sending them - they need to be "released" by a mod in order to show up.

Jetzt mitmachen!

Du hast noch kein Benutzerkonto auf unserer Seite? Registriere dich kostenlos und nimm an unserer Community teil!