abkürzungen bei drumsticks

  • kann es mir zwar nicht wirklich vorstellen dass es hierzu noch keine thread gibt, aber da ich bei der forum-suche auf nix verwertbares gestossen bin, frage ich einfach mal nach: was steht eigentlich wofür bei den drumsticks abkürzungen? 5a, 5b, etc...
    ich vermute mal härte und durchmesser? oder lieg ich da komplett falsch...


    danke im voraus

  • Irgendow, irgendwie und irgendwann habbich mal gehört, dass die durchaus historisch gewachsene Bezeichnungen sind......Zahl= Stärke, Buchstabe Anwendung, B = Band...genau krieg ichs aber nimmer zusammen...


    Grtz



    seb

    nosig

  • also bei diesen stickbezeichnungen kann man sich meiner erfahrung nach auf gar nix verlassen, voellig uneinheitlich, wie bei handtaschen fuer frauen oder so.

    Bleh!

  • Das ist meines Wissens nach ein SnareDrum-Stick...

    "Klingt halt durch den Snare-Tom-Flam-Charakter ganz tricky, ist aber total urwaldmäßig."

    Einmal editiert, zuletzt von Tony ()

  • Naja bei den SD abkürzungen macht das glaube immer jeder wie er will.
    je kleiner die Zahl desto länger und dicker der Stick und eben halt umgekehrt. Die A Sticks sind immer noch etwas dünner (und manchmal glaube auch kürzer) als die zugehörigen B Typen. Aber so genau würd ich mich darauf nicht verlassen, amn kann das schwer allgemein sagen. Ambesten du gehst auf die HPs der Hersteller und schaust dir die Maße an und vergleichst. Welcher Stick für dich der richtige ist musst du halt über längere Zeit austesten, das kann schon einige Jahre in Anspruch nehmen. Es sprichtauch nix dagegen die Größe öfters mal zu wechseln.


    Florian

  • Ich dachte es wär immer so:


    Je niedriger die Zahl (also 5a, 2b oder so), desto größer der Durchemsser des Sticks (also dicker ;) )


    Und die Buchstaben nach den Zahlen geben die verscheidenen Eigenschaften des Tips an... :rolleyes:



    Dass man siich darauf aber nicht verlassen kann ist mir auch schon aufgefallen ;)

  • Das kommt von früher her, da hatte jeder Stick eine Nummer die seine Anwendung zeigte.


    Traditional Model Numbers
    Traditional model numbers, such as 3S, 2B, 5B, 5A, and 7A were derived from first generation drumsticks where each number and letter denoted the stick's size and application. The exact specifications of each model varied slightly from manufacturer to manufacturer most notably in the Taper and Tip (we'll discuss in more detail later in this article), nevertheless the basic sizes and shapes were consistent throughout the industry.


    Number
    The numerical portion signifies the circumference of the stick. In general, the lower the number the larger circumference, and the greater the number the smaller the circumference. For example, the 7A is smaller in circumference than a 5A which in turn is narrower than the 2B. The exception is the 3S, which is larger in circumference than a 2B despite its number.


    Letter
    The letter suffix: "S," "B," and "A" originally indicated the recommended application.


    "S" model sticks were designed for Street applications such as drum corps and marching band. The largest diameter sticks of their day, their massive size naturally enhanced volume and sound projection demanded for these styles.


    "B" model sticks were intended for Band applications such as brass bands and symphonic concert bands. Smaller in circumference than the "S" models, they were easier to control and thus especially popular with beginning drummers. To this day the 2B is recommended by teachers practically everywhere as ideal starter sticks.


    "A" stands for Orchestra. "A" model sticks were designed for big band or dance type orchestras. They're smaller in circumference than "B" series sticks and lend themselves well for softer type playing.


    I guess by now you're wondering if "S" stands for Street and "B" stands for Band, why does "A" stand for Orchestra?


    How the Letter "A" Came to Be
    At the P.A.S.I.C. show last year I had the honor and privilege of meeting Bill Ludwig, Jr. I thought that if anybody knew about the origins of the drumstick numbering system, he would. After all, the Ludwig family played a major role in the evolution of manufacturing drums and sticks. So with that in mind, I asked if he could explain to me how the letter "A " came to signify Orchestra model drumsticks.


    According to Bill, the Ludwig Drum Company was the first manufacturer to mass-produce drumsticks using modern machinery. His dad, William F. Ludwig, Sr., chose the letter "A" for Orchestra because: 1) the "O" didn't print to his liking; and 2) he simply prefered the letter "A" better. Eventually everyone adopted the "A" designation, which is still in use to this day. Just imagine the ramifications if the "O" printed OK and if Bill, Sr. liked its looks. The 5A would be known as a 5O!


    http://www.pearldrum.com/03_nu…icles/student/massey.html

    Ich hätte auch so gern ein Hobby...

  • danke für die raschen und zum teil sehr informativen antworten! find ich schon eigentlich irgendwie komisch, das es da keine WIRKLICHEN standards gibt (erinnert mich irgendwie ein wenig an staubsaugerbeutel :D ) aber was solls - ums ausprobieren kommt man ohnehin nicht herum...

  • Zitat

    His dad, William F. Ludwig, Sr., chose the letter "A" for Orchestra because: 1) the "O" didn't print to his liking; and 2) he simply prefered the letter "A" better. Eventually everyone adopted the "A" designation, which is still in use to this day. Just imagine the ramifications if the "O" printed OK and if Bill, Sr. liked its looks. The 5A would be known as a 5O!


    lustige Sachen gibts ... Und nun bauen alle Stickhersteller nach diesen Buchstaben. :)
    Nur komisch: Meine 3A Sticks sind vom durchmesser eher mit 7A's zu vergleichen.

  • Cool, dann spiel ich also mit 7O.... :D

    for your security, this text has been encrypted by ROT13 twice.


    Silence is golden. Duct tape is silver.

Jetzt mitmachen!

Du hast noch kein Benutzerkonto auf unserer Seite? Registriere dich kostenlos und nimm an unserer Community teil!